Glas is schoonheid gegoten in een eenvoudig voorwerp. Maar het fotograferen van glaswerk kan een uitdaging zijn. E-commercebedrijven die glasproducten verkopen, hebben behoefte aan scherpe en aantrekkelijke productafbeeldingen, terwijl ze tegelijkertijd met krappe budgetten en drukke planningen rekening moet houden. Orbitvu helpt om betere foto’s van glas te maken met onze fotografietips voor glasproducten.
InhoudsopgaveHet fotograferen van glas en reflecterende oppervlakken in de studio draait allemaal om nauwkeurige belichting. Of je nu opnamen maakt voor een catalogus of opvallend socialmedia-materiaal, je zult verschillende eenvoudige lichttechnieken moeten beheersen. Commerciële fotografie zal ook een hulpvolle nabewerking nodig hebben om al het glaswerk op het eerste gezicht te laten schitteren.
We kijken naar al deze uitdagingen en helpen je stap voor stap met het fotograferen van glas.
Voor het voorbereiden van een eerste fotosessie van glaswerk zal je waarschijnlijk eerst naar een winkel gaan voor veel zwart papier. Later zul je ervoor kiezen om je traditionele fotostudio te upgraden. Je kunt ook investeren in fotografie automatisering, waarmee je het DIY-gehalte van de fotosessie aanzienlijk verminderd. Voor nu richten we ons op de studioruimte, de fotoapparatuur en het product zelf. Als je de voorbereiding goed aanpakt, bespaar je veel tijd in de nabewerking.
De ruimte die je nodig hebt
Glazen voorwerpen zijn specifiek en hebben dan ook een specifieke ruimte nodig om op het hoogste niveau te worden gefotografeerd. Neem de tijd om een speciale ruimte voor te bereiden voor de fotosessie.
De ruimte mag geen lichtbronnen hebben die ongewenste reflecties in het glanzende oppervlak kunnen veroorzaken. Dit betekent dat er geen daglicht of oncontroleerbare lampen aan het plafond hangen. Een gesloten, donkere ruimte zal het meest geschikt zijn.
Denk er bijvoorbeeld aan om de muren grijs of zwart te schilderen, zodat dit de mate van lichtabsorptie verbetert en de belichting betrouwbaarder en nauwkeuriger maakt.
Je studio zal het beste werken met oplossingen waar je veilig het glazen product op kunt plaatsen zoals platforms of tafels. Een doorschijnende plexiglas tafel die een gelijkmatige achtergrond garandeert, is een goede keuze. Voor een zwarte achtergrond van papier heb je wellicht een ophangsysteem nodig (DIY-tip: gebruik fotostatieven en een stang om het papier aan te hangen!).
Geautomatiseerde fotografie zal alle problemen met de ruimte oplossen. Het biedt een eendelige, makkelijk te installeren cabine voor perfecte verlichting en neemt weinig oppervlak in beslag.
De apparatuur die je nodig hebt
Voor een perfecte opname van glasproducten zal een goede lens wonderen doen. In deze tak van fotografie is de lens belangrijker zijn dan de camera body. Kies een lens uit de serie beste, bekende merken voor de scherpste beelden.
In de fotografiestudio heb je ook betrouwbare lichtbronnen nodig. Denk bij de aanschaf van deze apparaten aan de CR-factor en de manier waarop ze met de camera synchroniseren.
In het geval van kabelloze verlichting speelt de flitssnelheid een rol wanneer je met kortere sluitertijden werkt. Een te lage flitssnelheid zorgt er dan voor dat de lichten niet meer synchroon blijven.
Diffusers van zwart licht zijn een handig hulpmiddel bij het fotograferen van glas. Het is een must om hier enkele van bij de hand te hebben, anders zul je moeten worstelen met een zwart papier of doek voor het creëren van diffuus licht.
Hoe kan ik een glazen object voorbereiden voor een fotosessie?
Nadat je ervoor hebt gezorgd dat er geen extra licht in de opnameruimte aanwezig is en de apparatuur functioneert en gereed is, is het tijd voor productvoorbereiding.
Bewapen jezelf met katoenen handschoenen, perslucht en zachte doeken. Verwijder alle stofdeeltjes van het item en laat geen vingerafdrukken achter. Ze zullen allemaal zichtbaar zijn op foto’s met hoge resolutie, dus bespaar jezelf de tijd in de nabewerking.
Gebruik bij het plaatsen van het product de handschoenen en houd er rekening mee dat deze van alle kanten schoon is wanneer je en productafbeelding van 360° maakt. Oplossingen voor automatisering van fotografie hebben vaak extra hulpmiddelen zoals plexiglas draaitafels en diverse platforms. Zorg ervoor dat je ze uit je packshot kunt verwijderen.
De sleutel tot het corrigeren van de belichting van glaswerk voor productfotografie is de studio zo op te zetten dat er geen overbodige lichtbron aanwezig is, alleen de lampen die je echt nodig hebt. Je zou dit in een donkere kamer of met behulp van fotografie automatiseringsapparatuur moeten kunnen bereiken.
Diffuus licht is cruciaal
Een ander noodzakelijk kenmerk van licht voor de fotografie van glas is de verspreiding ervan. Naast de juiste lichtbron, moet je er ook voor zorgen dat het licht zacht is. Papieren diffusiepanelen zijn een eenvoudige manier om er te komen, maar er zijn ook speciale zwarte lichtdiffusers te koop in fotowinkels.
Zacht licht voorkomt brandwonden op plaatsen waar het licht in het object reflecteert. Het verspreiden van het brandpunt op de foto is cruciaal om controle te hebben op het contrast en de lichtheid van je foto’s. En als een foto eenmaal slecht is gemaakt, zal het moeilijk zijn om deze nog te verbeteren in de nabewerking.
Doe er dus alles aan om diffuus licht te hebben!
Methode 1: Alleen achtergrondbelichting
De makkelijkste manier om een glazen product voor e-commerce fotografie te belichten is door alleen achtergrondbelichting te gebruiken. Dit zal zorgen voor een goede mate van transparantie en de basiscontouren van de vorm laten zien.
Items met complexere vormen, zoals parfum- of whisky flessen, kunnen veeleisender zijn en alleen achtergrondbelichting is dan niet genoeg. Dit komt omdat bijzondere vormen meer schaduwen werpen en gebieden creëren waar het licht niet bereikt. Toch wordt het niet aangeraden om direct vanaf de voorkant te verlichten.
Maar maak je geen zorgen. Door over te stappen op onze volgende methode, voorkom je dit probleem!
Methode 2: Extra belichting aan de zijkanten
Items zoals glanzend porselein of complex glaswerk hebben extra belichting nodig om de balans tussen de verlichte en donkere gebieden te behouden. Zijbelichting onderstreept de vorm, terwijl subtiele achtergrondbelichting verantwoordelijk is voor het tonen van transparantie en zorgt voor contrast.
Kleur kan worden afgestemd door de sterkte van de achtergrondbelichting en zijlicht aan te passen. De inhoud van een glas mousserende wijn zal bijvoorbeeld beter uitkomen met zorgvuldige verlichting: de gouden tint van de vloeistof (achtergrondbelichting), het glanzende glas (vullicht) en de meerdere zilveren bubbels moeten worden vastgelegd met behulp van zwarte lichtdiffusers aan de zijkanten.
Methode 3: Spotlicht voor producten met etiketten
Glasproducten dragen vaak etiketten. Een witte wijnfles is hier een perfect voorbeeld van. Omdat labels de achtergrondbelichting blokkeren, kunnen ze aanzienlijk donkerder worden dan het omringende reflecterende oppervlak. Hierdoor kunnen de contrastniveaus in de foto ongebalanceerd zijn. Hoe pakken we dit dan goed aan?
De oplossing is het toevoegen van spotlights gericht op de labels. Zij zullen de ontbrekende lichtbron zijn en zorgen voor de noodzakelijke egalisering van helderheid. Tegelijkertijd creëren diffusers met zwart licht contrast aan de randen van het glas, waardoor je het gewenste scherpte effect met een witte achtergrond krijgt in productfoto’s.
De instellingen van transparante productfotografie verschillen niet veel van generieke productfotografie. Het spel gaat meer over de belichting dan het kiezen van de juiste camera-instellingen. Als je eenmaal de basisconfiguratie in de handmatige modus leert, is er geen andere methode nodig.
Allereerst kies je een vrij grote opening om een redelijke scherptediepte te bereiken. Richt op cijfers rond f/14 en ga niet naar het maximum van de lens. Alle lensproducenten geven aan dat de parameter voor de beste scherpte wordt bereikt bij waarden in het middenbereik van het diafragma.
Ten tweede moet de ISO-parameter zo laag mogelijk worden gehouden. Waarden boven ISO 200 leiden tot onnodige ruis in het uiteindelijke beeld, ook al zijn er kortere sluitertijden mogelijk.
Als derde en laatste moet je de sluitertijd aanpassen aan de twee bovenstaande parameters. Als blijkt dat de camera langer dan 1/40 seconden moet zijn, gebruik dan een statief om onscherpte in de foto’s te voorkomen. Je object beweegt niet en dus speelt de sluitertijd niet zo’n grote rol zoals bij sportfotografie dat bijvoorbeeld wel het geval is.
Door een handmatig ingestelde witbalans help je de kleuren op de juiste manier weer te geven. Stem de lichtkleurtemperatuur van je lichtbron af op de witbalans instelling van je camera, zodat de foto’s trouw blijven aan de echte kleuren.
Transparante producten moeten vanaf de achterkant worden belicht om te voorkomen dat ze in de uiteindelijke foto’s ‘wazig en melkachtig’ worden. Maar wat moeten we doen met semitransparante producten waar deze troebelheid vereist is?
De juiste aanpak is door de methode voor zijlicht en achtergrondbelichting toe te passen en de sterkte van het licht nauwkeurig af te stemmen totdat het vereiste niveau van transparantie verschijnt. Zwarte diffusiepanelen zullen alleen nodig zijn in het geval van relatief doorzichtige items. De meer ondoorzichtige producten hebben minder diffuus licht nodig, omdat ze van zichzelf al reflecterend zijn.
De foto die je kiest om je glasproduct in een e-commerce winkel te vertegenwoordigen, heeft wat nabewerking nodig voordat hij kan worden gepubliceerd. Het ideale packshot van een transparant item moet de achtergrond achter het glas/plastic oppervlak zichtbaar maken en toch de scherpte van de randen behouden.
Onjuiste nabewerking kan leiden tot een ongewenste waas op de oppervlakken en slecht gerenderde semitransparantie. Een paar tips om je te helpen gemiste eindeffecten te voorkomen:
Voorwaarden voor een perfecte productfoto van glas
Als conclusie kunnen we stellen dat licht de sleutel is voor glas fotografie. Gebruik onze verschillende belichtingsmethoden en je komt dichter bij perfecte packshots.
Bovendien moet je externe lichtbronnen verminderen. Een zwart of grijs geschilderde vensterloze ruimte zal het werk doen. Je eigen lampen hebben witte of zwarte diffusers nodig, afhankelijk van de helderheid van je product. Voor lichter, witter glas kun je lampen met witte lichtdiffusers gebruiken, bij donker glas kun je het beste met zwarte diffusiepanelen werken.
Waar moet je op letten?
Het fotograferen van glaswerk met slechte belichting zal leiden tot reflecties op het glasoppervlak en soms een ongewenst halo-effect rond het product. Het object kan plat en oninteressant ogen als je alleen van voren belicht, in plaats van 3D en aantrekkelijk.
Laat geen vingerafdrukken achter op het glas wanneer je foto’s maakt – dit is een grote en toch veel gemaakte fout. Houd daarom altijd een doek bij de hand. Vingerafdrukken maar ook krassen of beschadigingen zijn het resultaat van haast en luiheid. Dat zal jou niet overkomen!
Een andere fout die moet worden vermeden is om de diffusers van zwart licht te laten reflecteren op de voorzijde van het product, in plaats van op de zijkanten. Dit vermindert het 3D-uiterlijk van het item en wist de positieve kant van de lichtreflectie. De foto kan ook worden verpest door de eigen reflectie van de fotograaf op het glaswerk.
Een interessant speciaal effect is om waterdruppels toe te voegen aan donkere glazen oppervlakken, waardoor het product er fris en verleidelijk uitziet. Professionals gebruiken hiervoor water met glycerine om de druppels aan het oppervlak te laten plakken.
Als je glaswerk verkoopt en je moet leren hoe je reflecterende voorwerpen fotografeert voor in de studio, dan is de beste oplossing oefening. Hoe meer je met glas werkt, hoe meer schoonheid je eruit kunt halen.
Zoals we in deze gids hebben laten zien, is belichting cruciaal om reflecties te vermijden. Zorg ervoor dat je je studio uitrust met diffusers voor zwart licht en extra lichtbronnen elimineert. Op het moment dat je belichting klopt, leer je meer over de instellingen die hiervoor hebben gezorgd. En dat zal zijn vruchten afwerpen!