Languague switcher nl

Productfotografie voor marketplaces: zo pak je het aan!

Alphashot Studio XXL_Winterjas

Marketplaces zijn ongekend populair bij het online winkelend publiek. Steeds meer webwinkels sluiten zich daarom aan bij één of meerdere marketplaces zoals Amazon, bol.com of Zalando. Hoe kun je als ondernemer het grote publiek van marketplaces aanspreken, interesseren in je product en je online sales verhogen? Wij helpen je!

Inhoudsopgave

Onderscheidende productfotografie

Het belangrijkste aspect om je product op marketplaces in de spotlights te zetten, is professionele productfotografie. Potentiële klanten willen namelijk precies weten wat ze kopen, maar kunnen een product niet persoonlijk zien of aanraken. Bovendien gebruiken veel retailers dezelfde content van fabrikanten, leveranciers en soms zelfs databanken waardoor alle producten op elkaar lijken en klanten het vertrouwen verliezen. De enige manier waarop je je kunt onderscheiden is door zelfgemaakte professionele content te bieden. Niet alleen de kwaliteit van de beelden is van doorslaggevend belang, iedere marketplace heeft ook nog eens zijn eigen richtlijnen. Het laatste wat je wilt, is dat je product wordt geweigerd vanwege verkeerde foto’s. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat productfotografie voor marketplaces een kostbare en tijdrovende klus wordt. In deze blog vertellen we je hoe je productfotografie voor marketplaces het beste aanpakt en wat investeren in professionele productfotografie je precies oplevert.

Technische vereisten voor packshotfotografie voor marketplaces

Iedere marketplace heeft zijn eigen regels opgesteld voor al hun productfotografie. Ze variëren afhankelijk van de rol die een beeld op de website moet spelen. Het gaat voornamelijk om de formaten, afstandsvereisten voor de hoofdafbeelding en de vereisten voor de overige foto’s. Dit allemaal om een zo uniform mogelijke stijl op de marketplace te bereiken. Het belangrijkste is de hoofdafbeelding van het product.

Dit zijn de belangrijkste 4 punten waar je aan moet denken om de productfotografie zo goed mogelijk aan te pakken:


Een perfecte hoofdafbeelding

De belangrijkste productfoto op marketplaces is de hoofdafbeelding. Deze afbeelding, ook bekend als bovenliggende SKU-afbeelding, is de eerste foto die een klant ziet op de productpagina. Het verschijnt ook in de zoekresultaten en in de productlijst. Dit beeld moet dus de klant een goed idee geven van hoe het product er werkelijk uitziet. Waar moet je aan denken bij het fotograferen van de hoofdafbeelding? We vertellen het je hieronder.


Aanvullende packshotfotografie voor marketplaces

Naast het fotograferen van de perfecte packshotfotografie van de hoofdafbeelding, is goed om na te denken over aanvullende productfotografie voor alternatieve afbeeldingen. Dit kunnen de volgende soort afbeeldingen zijn:


Wat heb ik nodig?

In de eerste plaats moet productfotografie er professioneel uitzien. Smartphones kunnen een hoop, maar zullen niet de kwaliteit en betrouwbaarheid bereiken zoals die van technische studiofoto’s. Kwalitatieve packshotfotografie wekt de interesse bij de koper en geeft de allereerste indruk bij de klant voordat ze het kopen. Dit maakt het noodzakelijk om tijd te besteden aan het maken van professionele foto’s en het op de juiste manier te doen. Je zult dus het besluit moeten nemen om te investeren in productfotografie voor marketplaces. Maar hoe doe je dat?

Allereerst moet een productfoto technisch correct zijn. Om dit te bereiken, manipuleer je de instellingen van de camera en stem je de juiste belichting af. In de tweede plaats moet een correcte foto esthetisch vlekkeloos zijn voor een grotere kans op verkoop van het product. Denk hierbij aan de volgende 5 punten:


Bespaar kosten en tijd

Voor websitebezoekers van marketplaces moet een product er niet alleen realistisch uitzien, maar ook aanspreken. Als je je productfotografie voor marketplaces zichtbaar wil maken met zo min mogelijk inspanningen, vraagt dat natuurlijk om een bepaalde investering. Bovendien zorgt meer visuele content voor meer betrouwbaarheid en dus een betere klantenbinding.

De Orbitvu Alphashot-serie is een goed voorbeeld van geautomatiseerde oplossingen voor productfotografie. Wie kiest voor productfotografie van Orbitvu, verzekert zich van een geautomatiseerde workflow. Dat betekent onder andere dat de beelden direct vrijstaand zijn. Met de fotostudio’s van Orbitvu is nabewerking niet meer nodig en hoef je ook niet meer na te denken over de juiste opname-instellingen. Omdat Orbitvu opname templates aanmaakt, zijn jouw kwalitatief hoogwaardige foto’s voor bijvoorbeeld Amazon in een mum van tijd gereed én voldoen ze aan alle richtlijnen. In de export templates worden alle parameters en vereisten die een marketplace stelt, vastgelegd. Met of zonder schaduw, inclusief de bijpassende achtergrond en juiste afmetingen. Bij het maken van de productfoto’s voor marketplaces is het slechts een kwestie van de templates selecteren, waarna de foto’s volautomatisch worden gemaakt en opgeslagen op de gewenste locatie. De foto’s kun je via een koppeling zelfs rechtstreeks in de feed plaatsen, van waaruit de marketplace van content wordt voorzien. En dat met één druk op de knop!

Ontvang vrijblijvend onze brochure