Languague switcher nl

Hoe fotografeer je kleren? Een gids voor beginners.

Hoe fotografeer je kleren?

Wanneer je hard aan de weg timmert om met je kledingzaak het internet te veroveren, zul je vanaf het begin ongetwijfeld vragen hebben over productfotografie. Is er een verschil tussen productpresentatie in een webwinkel en in een fysieke winkel? Is het nodig om creatief te zijn met kleding fotografie of zijn er plekken waar dat niet belangrijk is? Is er een marktstandaard voor het fotograferen van kleren? In onze startersgids vind je tips die je helpen bij het commercieel fotograferen van kleding.

Voordat je aan de slag gaat met het fotograferen van al je kleding uit je shop, moet je jezelf de volgende twee vragen stellen:

Heb je antwoord op deze vragen, dan kun je je concentreren op de studio-opstelling en later op de fotografietechnieken. In de meeste gevallen ontkom je er niet aan om je beeldmateriaal na te bewerken en te verwerken als online bronnen. Er zijn zeeën van handige tips te vinden over verschillende aanpakken van modefotografie. Om je hierin van het begin tot einde te begeleiden hebben we de voor ons belangrijkste tips geordend volgens de verschillende fases. Van voorbereiding van de fotosessie tot fotopublicatie.

Inhoudsopgave

Kledingfotografie - voor wie en met welk doel?

Hoe fotografeer je kleren?

Kledingstukken hebben ieder hun eigen doel – sommigen beschermen je op het werk, sommigen geven je een oogverblindende look op een feest en anderen geven je gewoonweg warmte in de winter. Jouw klanten zullen voor al deze gelegenheden naar kleding zoeken en hun verwachtingen van een webwinkel zullen dan ook variëren afhankelijk van de situatie.

Beschouw je kledingfotografie als de etalage van een fysieke winkel. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in glamour, toon je fijne witte kant in een warm en zacht licht. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in outdoorkleding, investeer je in licht dat alle functionaliteiten extra goed benadrukt.

In een eerder artikel over het fotograferen van schoenen hebben we geschreven over het verschil tussen lookbook- en packshotfotografie, en alle vereisten bij het fotograferen van schoenen zijn ook van toepassing bij het maken van kledingfoto’s:

Om een beslissing te kunnen maken over de juiste fotografiestijl, helpt het om te weten waar het eindproduct op de website terechtkomt. Zo zijn sociale media en andere kanalen de juiste plek voor lookbook shots. Op de homepage en de productpagina’s van de webshop zelf werken uniforme packshots juist weer beter.


Fotostudio - is het echt nodig?

De manier waarop je je fotoshoot organiseert, zal een grote invloed hebben op de kosten en kwaliteit van het uiteindelijke beeldmateriaal. Vanaf het begin moet je jezelf afvragen of je kleding fotografie zelf wilt uitvoeren of het wilt uitbesteden aan een externe studio. Door zelf foto’s te maken ben je onafhankelijk van anderen en hoef je minder rekening te houden met planningen, maar het vraagt wel om meer kennis en vaardigheden. Je kunt je eigen traditionele fotostudio bouwen met geavanceerde studioverlichting en camerasteunen en statieven, verschillende achtergronden of een witte tafel, en alle andere apparatuur zoals draaiende tafels, gemotoriseerde armen en diverse rekwisieten. Ook zullen er licenties voor studio software nodig zijn.

Een andere manier om zelf kleding fotografie uit te voeren is om te investeren in automatiseringstechnologie. Dit betekent hardware-software geïntegreerde fotostudio’s voor verschillende formaten producten en modelfotografie.
Deze gebruiksvriendelijke oplossingen verlagen het instapniveau van de gebruikers en met hun opties voor het bijsnijden, versnellen ze het proces aanzienlijk. Automatisering is de snelste manier om de herhaalbaarheid van jouw packshots te verzekeren zonder last te hebben van de zorgen die komen kijken bij uitbesteding. Het fotoproces zal gestroomlijnd worden en je kunt eenvoudig uitbreiden bij groei – koop gewoon een nieuwe machine voor meer kleding!


Flatlayfotografie als de oplossing

Hoe fotografeer je kleren?

Flatlay fotografie kan een uitkomst bieden voor projecten met een kleiner budget. Het is simpel en aantrekkelijk en vooral minder duur. Je maakt snel opnamen met een goede herhaalbaarheid en je hebt geen modellen, mannequins of zelfs een studio nodig. Er is echter ook een groot nadeel aan flatlay fotografie: door kleding plat te leggen verlies je het gevoel van driedimensionaliteit en kan het zorgen voor onnatuurlijke vormen. Het is bovendien moeilijker om een goede indruk van de maat te geven zonder rekwisieten of maattabellen toe te voegen.


Beginnerstips voor kledingfotografie

Flatlay fotografie kan een uitkomst bieden voor projecten met een kleiner budget. Het is simpel en aantrekkelijk en vooral minder duur. Je maakt snel opnamen met een goede herhaalbaarheid en je hebt geen modellen, mannequins of zelfs een studio nodig. Er is echter ook een groot nadeel aan flatlay fotografie: door kleding plat te leggen verlies je het gevoel van driedimensionaliteit en kan het zorgen voor onnatuurlijke vormen. Het is bovendien moeilijker om een goede indruk van de maat te geven zonder rekwisieten of maattabellen toe te voegen.


Let op de informativiteit

Een goede productfoto van kleding zegt alles. Het geeft de algemene uitstraling en de details van het kledingstuk weer zoals het deze in het echt ook zijn. Denk aan het kleurenpalet (pas op met het aanpassen in de nabewerking), de textuur van het materiaal (houd rekening met professionele belichting in een bepaalde hoek) en natuurlijk alle kleine details zoals de rits, de vouwen en de veters. Het belangrijkste doel bij het maken van packshots is om te informeren. Ga daarom naderhand niet met allerlei nabewerking trucs aan de slag die de algehele indruk verbeteren ten koste van de waarheidsgetrouwheid.


Wat doen we met de achtergrond?

De vraag of je met een achtergrond wilt fotograferen of liever met het doel om hem weg te snijden, is voor alle packshot fotograferen onvermijdelijk. We hebben dit filosofische en technische onderwerp besproken in ons artikel ‘hoe verwijder je de achtergrond van een productfoto’. Voor kleding fotografie is er niet een duidelijk antwoord over de achtergrondvraag. Hoe dan ook moet je beseffen welke risico’s het NIET verwijderen van de achtergrond met zich meebrengt bij het eindproduct:


Packshots – verschillende categorieën kledingfoto’s

Hoe fotografeer je kleren?

De vraag of je met een achtergrond wilt fotograferen of liever met het doel om hem weg te snijden, is voor alle packshot fotograferen onvermijdelijk. We hebben dit filosofische en technische onderwerp besproken in ons artikel ‘hoe verwijder je de achtergrond van een productfoto’. Voor kleding fotografie is er niet een duidelijk antwoord over de achtergrondvraag. Hoe dan ook moet je beseffen welke risico’s het NIET verwijderen van de achtergrond met zich meebrengt bij het eindproduct:

Modelfotografie

Het presenteren van kleding in levende situaties of zelfs op poserende modellen zal altijd het voordeel opleveren van het illustreren van de manier waarop de kleding op het lichaam valt. De klant zal zien hoe het kreukelt (vragen als: “is deze corduroy flexibel genoeg?” zullen hiermee beantwoord worden) of hoe het zwiert in de lucht (“is de rok licht genoeg voor de zomer?”).
Bovendien zullen de maten worden weergeven in de verhouding tot het lichaam waardoor duidelijk is of mouwen lang zijn of elleboog lengte hebben, of dat de rok tot de knieën komt of niet etcetera. Modelfotografie zal de beslissende factor zijn in de klantervaring met het product.

Mannequin fotografie

Deze fotografiestijl kan dienen als alternatief voor het presenteren van kleding op modellen. Een mannequin zal de vragen over maten en het vallen van de stof beantwoorden, maar je verliest ook de aanvullende informatie hoe de stof beweegt. Je mist ook de kans om te profiteren van aantrekkelijke looks op het model waardoor de presentatie eerder als saai zal worden beschouwd. Toch is dit een goedkopere manier om soortgelijke doelen te bereiken als met modellen.

Ghost mannequin fotografie

Ghost mannequins zijn hetzelfde als normale mannequins met alleen een onzichtbaar deel van het lichaam. Je kunt een T-shirt op het bovenlichaam of een pet op het hoofd van de mannequin voorstellen zonder het lichaamsdeel daadwerkelijk op de foto te zien.
Dit type packshots zijn erg populair in webshops omdat ze de fotograaf in staat stellen om nuttige hoeken vast te leggen en diverse onderdelen kunnen vastleggen zonder afleiding van beweging. Opnieuw krijg je bij deze stijl de voordelen van de presentatie met het lichaam tegen lagere kosten omdat er geen echte modellen ingeschakeld hoeven te worden.

Flatlay fotografie

Flatlay fotografie is een veelgebruikte manier om producten te presenteren op social media en veilingplatformen. Het vereist geen extra rekwisieten en slechts weinig productvoorbereiding. Dergelijke packshots geven een goed beeld van het kledingstuk, maar informatie over de maat en verhoudingen kan ontbreken. We hebben in een speciaal artikel beschreven wat de beste manier is om flatlay fotografie te doen, waarin we het hebben over productvoorbereiding, hoeken en camera instellingen.

 


Steeds meer Rich Media – een geweldige webwinkel

Hoe fotografeer je kleren?

Recente trends in de user experience van online marketing en e-commerce hebben duidelijk aangetoond dat gebruikers meer en preciezere informatie over het product nodig hebben. In het geval van kleding betekent dit dat klanten een bijna live ervaring van het product willen. Deze trend vraagt om aanvullende media zoals video’s en 360 graden draaiend beeld in webwinkels, en het lijkt erop dat dit zo zal blijven.

Rich Media betekent dat je het product van verschillende kanten kunt bekijken, draaien, en op de details kunt inzoomen. Virtuele presentaties worden steeds populairder, vooral bij gedetailleerde producten zoals outdoorkleding en spullen. Maar vergeet de modelfotografie van kleding zeker niet, deze geeft meer informatie over de maat en algemene uitstraling en gevoel van het kledingstuk. Je kunt onze gids over het verminderen van retouren in e-commerce raadplegen voor nuttige tips over de presentatie van kleding.

Hoe kun je op een aantrekkelijke manier je kleding delen op sociale media? Met berichten die de aandacht van de kijker langer dan een paar seconde grijpen en tegelijkertijd hun kennis over jouw merk en producten verbeteren? Het antwoord is opnieuw Rich Media. Het creëren van een volledige Rich Media ervaring voor de klant kan kostbaar zijn en je zult de voordelen (zoals snellere koopbeslissingen) moeten opwegen tegen de kosten van het produceren van een virtuele tour of 360 draaiend beeld. Automatiseringsoplossingen voor fotografie kunnen een belangrijke rol spelen in deze beslissing, omdat ze om een eenmalige investering vragen voor een aanzienlijke verlaging van alle huidige foto kosten.


Meer tips – perfectioneer je kledingfotografie!

Om je kleding fotografie betrouwbaar en productief te maken, kun je een paar algemene tips gebruiken voor de camera-instellingen, studioverlichting en het regelen van de fotosessie. We hebben deze tips verzameld in onze complete gids voor productfotografie en in gedetailleerde artikelen over het fotograferen van verschillende type producten.

Houd de brandpuntsafstand op 50 mm

Het wordt aanbevolen om te fotograferen met een primelens met een brandpuntsafstand van 50 mm. Door de manier waarop lenzen worden ontwikkeld, kun je verwachten dat vervorming bij hogere brandpuntsafstanden zal toenemen waardoor de producten in de foto hun vorm verliezen en gebogen lijken.

Houd het diafragma op f/8 – f/16

Diafragmawaarden onder f/8 en boven f/18 garanderen niet de best mogelijke scherpte van het gefotografeerde item. Over het algemeen hebben lenzen een reeks diafragmawaarden waarin ze het best het beeld weergeven. Controleer dit aan de hand van de specificaties van jouw apparatuur.

Houd de ISO zo laag mogelijk

Een lagere ISO-waarde betekent minder ruis op de foto. Je foto’s vermijden het korreleffect bij ISO 100, de waarde die wordt aanbevolen voor het fotograferen van producten. Als je het toch moet verhogen vanwege geprogrammeerde lichteffecten, probeer dan ISO 800 niet te overschrijden.

Gebruik een statief bij langere sluitertijden

In de driehoek camera-instellingen (zie ook de informatie uitleg in ons artikel over camera-instellingen) wil je de sluitertijd vaak laag houden (minder dan 1/60 s) als je fotografeert met een handcamera. Een statief is een handige oplossing als de lichtomstandigheden vereisen dat je langere sluitertijden gebruikt. Het stabiliseert het beeld en garandeert de herhaalbaarheid van hoeken.

Krijg de juiste textuur met lichte manipulatie

Het instellen van je licht in een iets scherpere hoek zal zeker helpen bij het blootstellen van de textuur van het product. Licht onder een hoek van 90 graden, d.w.z. voorlicht, vermindert microschaduwen en zorgt ervoor dat het kledingstuk vlak en glad lijkt, terwijl dit niet altijd het doel van de foto is. Een verlichtingsset met witte diffusers zal het licht extra verzachten en een persoonlijk karakter aan de foto toevoegen. Onze tip is dat je de lichtkleurtemperatuur en de witbalans in de camera in de gaten houdt – ze moeten op één lijn liggen.

Verminder de schaduw tot het minimum

Als je opnamen maakt met kleurrijke achtergronden, is het handig om het licht zodanig te manipuleren dat het product geen schaduwen werpt. Dit zal in de nabewerkingsfase het resultaat zijn, als je van plan bent het product van de achtergrond af te snijden of gewoon de uiteindelijke foto een gelikter uiterlijk te geven. Schaduwloze fotografie zal ook goed werken bij close-ups die je uiteindelijk uit het originele beeld haalt.


Het nabewerking dilemma – hoe ver moet je gaan?

Digitale fotografie biedt mogelijkheden voor de correctie van onvolkomenheden in productfotografie. Je kunt het kleurenpalet bepalen, het contrast regelen of vlekken van glanzende oppervlakken verwijderen. Vaak, als editor, kun je verleid raken om de foto verder dan werkelijkheid te bewerken en de betere versie van het product rechtstreeks vanuit Photoshop te presenteren. In ons artikel over sieradenfotografie analyseerden we hoeveel fotobewerking precies genoeg is en leren we je om je eigen grenzen te herkennen. Zie deze korte lijst met regels als richtlijn bij het beslissen of er verbeteringen nodig zijn en in welke mate:


Conclusie

Je bent er nu achter gekomen dat productfotografie onmisbaar is voor een kledingwebshop. Je hebt waarschijnlijk al ideeën over de keuze voor interne fotografie of uitbesteding. Met in het achterhoofd of je nu meer foto’s wilt maken in packshot- of in lookbookstijl, kies de benadering die je perfectioneert – ga je voor precisie of creativiteit? In alle gevallen moet je de toevoeging van Rich Media overwegen – kledingitems die je vanuit alle hoeken en dichtbij kunt bekijken verkopen aanzienlijk beter. Met onze gids heb je ook geleerd over de grenzen van nabewerking van kledingfoto’s en heb je een aantal nuttige tips voor studio set-ups ontvangen.

Is dit genoeg om jouw weg naar goede kledingfotografie op de juiste manier te beginnen? Met een flinke portie geduld, moderne technologie en leergierigheid gaat het je zeker lukken!

Ontvang vrijblijvend onze brochure

Ontvang vrijblijvend onze brochure en kijk hoe jij met kledingfotografie kunt stralen!