Met ruim 8.9 miljoen foto’s verzameld onder de hashtag #flatlay op Instagram (begin 2021), kunnen we zeker spreken van een duidelijke trend in productfotografie. Veel e-commerce bedrijven besluiten op deze manier hun mode- en beauty producten te presenteren. Om meer te weten te komen over flatlay-productfotografie hebben we een compacte gids gemaakt met tips over productvoorbereiding, de fotosessie en de postproductie. Je leert alles over flatlay-fotografie en de juiste manieren om het product te belichten, de camera in te stellen en de foto’s na te bewerken.
InhoudsopgaveWat betekent flatlay eigenlijk? De definitie die het online Engelse woordenboek van Cambridge geeft, is:
Flat lay, also flatlay, noun; an image or a style of photograph in which one or a number of things are arranged on a surface and then photographed from above.
Wat vertaald betekent: Een afbeelding of een fotografiestijl waarin een of meer dingen op een oppervlak worden gelegd en vervolgens van bovenaf worden gefotografeerd.
De sleutel tot flatlay-fotografie ligt in de mogelijkheid om van bovenaf te fotograferen. Het is noodzakelijk om het product uit te spreiden of op een vlakke ondergrond te plaatsen. De beslissing in achtergrond wordt beïnvloed door het gewenste effect. Ga je voor informativiteit of ben je op zoek naar het wow-effect? Het zal je ook helpen om je op foto te categoriseren als een packshot of een foto van een stilleven. Wat dit betekent leggen we je hieronder uit.
TIP: Hoe maak je foto’s van platliggende kleding?
Bij flatlay-fotografie speelt de achtergrond een belangrijke rol. Je kunt ervoor kiezen om de focus te leggen op de details zonder de aandacht van het product af te leiden. Effen gekleurde achtergronden, meestal wit of grijs, zullen hierbij helpen. Als je het product alleen presenteert, wordt je opname geclassificeerd als een packshot. Daar tegenover staat het stilleven waar de items buiten het kader komen en je de artistieke visie van de maker ziet.
Om de meest zorgvuldige en volledige informatie over het product te geven, zal een packshot een centrale compositie hebben met het volledige item in beeld en een goed, natuurlijk contrastniveau. Wit papier of een achtergrond met achtergrondbelichting is hier de beste oplossing.
Als je er voor kiest om je achtergrond af te stemmen op je product of een paar extra rekwisieten toe te voegen, dan past de aanpak voor stillevenfotografie meer bij je.
Veelkleurige achtergronden, verschillende soorten gestructureerd papier of fijn geweven stoffen kunnen de esthetische indruk versterken en een lifestyle-gevoel toevoegen aan het flatlay-shot. Verder is het gebruik van de regel van derden goed te zien in stillevens. Je hebt bij deze stijl namelijk meer vrijheid in de plaatsing van de producten.
De keuze zal afhangen van het hele systeem dat je besluit toe te passen op je flatlay-sessies en de apparatuur die je tot je beschikking hebt. Lees meer over de verschillen tussen packshot en stillevenfotografie in onze complete gids voor productfotografie.
TIP: Hoe maak je goede flatlays?
Flatlay-fotografie kan een zekere mate van automatisering met zich meebrengen of een vrij handmatig proces blijven. Er zijn 4 basismethoden om je studioruimte in te richten.
Flatlay–kledingfotografie verschilt niet significant van fotografie van andere producten. Het grootste verschil zit in de voorbereidingsfase en in de instellingen van de belichting. Het belangrijkste is om je bij elke fase af te vragen of doel is om te informeren en details te tonen, of juist om een bepaalde indruk te geven en creativiteit uit te drukken.
Als je packshots maakt, moet je kleding zo realistisch mogelijk worden gepresenteerd. In de voorbereiding strijk je de kleding en rek je het kledingitem voorzichtig op het te fotograferen oppervlak. Eventuele vouwen zijn ongewenst en onprofessioneel. Etiketten en prijskaartjes moeten verborgen worden en losse draden mogen niet zichtbaar zijn. Voor de sessie verwijder je nog snel de laatste pluisjes met een kledingroller of stuk tape.
Een ideaal packschot presenteert alle details tot in perfectie. Maar is dat ook genoeg om de aandacht van de klant te trekken en meer foto’s te bekijken?
Om dit te bereiken kun je kiezen voor stillevenfotografie. Hierbij heb je meer vrijheid om verder te gaan met de voorbereiding en presentatie van de kleding. Probeer extra, opvallende effecten toe te voegen. Leg het stuk op een natuurlijke, gevouwen manier, net zoals het op een lichaam zou vallen. Voeg een paar accenten toe, zoals een schattige accessoire in de hoek of een glimp van de houtstructuur van de tafel.
Bij de volgende stap ga je verder met de belichting van het product. Creativiteit en ervaring zullen welkom zijn om ideale packshots en foto’s te produceren.
TIP: Hoe belicht je een platte foto?
De grootste uitdaging bij flatlay-fotografie zit in de belichting. De sleutel tot kwalitatieve flatlay-fotografie is om het in lijn te krijgen met je doel. In de meeste gevallen beschik je over natuurlijk daglicht en diverse opties om extra belichting toe te voegen van studiolampen.
Daglicht en stilleven
Daglicht, beter diffuus daglicht, is perfect voor het fotograferen van een stilleven. Bedenk dat de lichttemperatuur afhangt van het moment van de dag. Maak hier optimaal gebruik van door warm licht te combineren met warme kleuren voor een knus en huiselijke effect. Kouder licht en koudere kleuren brengen je dichter bij een scherpe en expressieve mode.
Om kleuren niet te vervormen, is het echter raadzaam om de indruk van warmte of kou in de nabewerking toe te passen en eerder met neutraal licht te fotograferen. Je kunt bijvoorbeeld met een groot venster met diffusiepanelen werken, zodat subtiele, natuurlijke schaduwen te zien zijn. Eenvoudige witte gordijnen zijn hier ook geschikt voor. Het belangrijkste hier is de kleur van de diffuser, wit is de enige kleur die het licht niet vervormt.
Studiolampen en packshots
Voor packshot-fotografie van platliggende kleding moet je veel kunstlicht gebruiken dat is afgesteld op een neutrale kleurtemperatuur (ongeveer 5500 K).
Studiolampen zullen goed werken, zowel als flitslicht en als continu licht. Hun licht zal het best worden verspreid door het gebruik van fotografische diffusors en softboxes. Dit zorgt voor schaduwen met een laag contrast, waardoor de aandacht van de kijker niet wordt afgeleid en de nabewerking makkelijker maakt. Vergeet niet om het product gelijkmatig te belichten zodat diepe schaduwen worden voorkomen en alle details goed zichtbaar zijn.
Packshot foto’s zijn vaak vereist op marketplaces zoals Amazon en Bol.com. Je vindt richtlijnen over wat en hoe je foto’s kunt maken in hun tutorials.
Tonen van textuur
Klanten leggen veel nadruk op het gevoel en aanraking bij het kopen van kleding. Dat maakt fotografie van kleding een uitdaging. Om de textuur maximaal te benadrukken, moet flatlay-kledingfotografie het licht op de juiste manier behandelen.
Het is belangrijk om de schaduwen zacht en gedetailleerd te houden, wat wordt bereikt door verschillende niveaus van lichtdiffusie. Het zijn precies de schaduwen die klanten zullen informeren over hoe het materiaal beweegt en of het stug of zacht is.
Het licht dat de textuur laat zien moet vanaf de zijkant in een hoek op het product worden gericht. Het spel van licht en schaduw zal de details in het textiel benadrukken. Het is belangrijk de lamp niet in een rechte hoek (90 graden) te richten, wat betekent dat deze niet in dezelfde lijn als de camera wordt geplaatst. Je kunt een iets bredere hoek van boven of van de zijkant van het item proberen. Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe je met een professionele oplossing, een flatlay-tafel van Orbitvu, de belichting van je kleding het beste kunt aanpakken.
Tijdens de fotosessie moet je je houden aan de basis aanbevelingen van productfotografie. Ze verwijzen naar het kiezen van het gezichtsveld, de camera-instellingen en blijven afhankelijk van het producttype.
Als je kleding flatlay wilt fotograferen, moet je ervoor zorgen dat de brandpuntsafstand groter is dan 35 mm. Hierdoor voorkom je vervorming in de hoeken van de foto en behoud je de juiste verhoudingen van het item. Ten tweede moet je letten op de drie belangrijkste camera-instellingen: de sluitertijd, het diafragma en de ISO-snelheid. Met je camera onbeweeglijk op een statief of gemonteerd aan een flatlay-tafel kun je deze drie parameters gemakkelijk aanpassen.
De laagst mogelijke ISO-snelheid (ISO 100 of ISO 200) moet worden gekoppeld aan diafragmawaarden in het middenbereik (f-stops tussen f/11 en f/18). Op deze manier voorkom je ruis en werk je met het hoogste scherpteniveau van de lens. Op het statief kunnen lagere sluitertijden worden toegepast, waardoor mooie zachte schaduwen op het materiaal kunnen worden blootgesteld.
Vergeet tenslotte niet de witbalans handmatig in te stellen met een grijze kaart, zodat je camera de kleuren zo realistisch mogelijk weergeeft. Hier vind je een korte instructievideo voor deze instelling.
De belangrijkste beslissing die je in het stadium van de nabewerking zal moeten maken, is of je de achtergrond van het product verwijdert of niet. Ook moet je over het kleurenpalet van de foto nadenken.
Het is over het algemeen aan te raden om de achtergrond van een packshot te verwijderen om zo de donkere hoeken van de foto te verminderen die zijn veroorzaakt door de lens. Software zoals Adobe Lightroom zal je helpen de donkere hoeken te verwijderen als je er voor kiest de achtergrond niet te verwijderen.
Door het product uit te snijden, vermijd je problemen met het contrast die kunnen ontstaan als gevolg van het oplichten van de achtergrond tot pure RGB(255,255,255). Het effect dat moet proberen te vermijden is een soort mistige waas op de glanzende oppervlakken of een gebrek aan rand tussen het item en de achtergrond. Snijd het product uit voordat je de contrastniveaus aanpast. Het probleem blijft dan irrelevant.
Een goed uitgesneden kledingstuk heeft gladde randen en geen imperfecties in de grens tussen achtergrond en het item. Geautomatiseerde technologieën helpen dit veel sneller te bereiken dan handmatige nabewerking met Photoshop. Met de intelligente maskertechniek kan de achtergrond binnen enkele seconden worden verwijderd, waardoor je nog steeds controle hebt over de maskerranden.
De beslissing over kleurtinten zal afhankelijk zijn van de fijne balans tussen kleurechtheid en het wow-effect dat je van je foto’s wilt hebben. Een evenwichtige, waarheidsgetrouwe kleur wordt aanbevolen.
Om dit te bereiken moet je altijd het licht, de camera-instellingen en de nabewerking op elkaar afstemmen met het uiteindelijke resultaat in gedachten. De temperatuur van de lichtkleur, de witbalans van de camera en effecten zoals contrast en verzadiging van de bewerkingssoftware zijn hierbij belangrijk.
Flatlay-fotografie is een geweldig, eenvoudig idee om je kleren te presenteren. Dit type shots laten de kledingitems goed zien en bieden de klant basisinformatie over kleur, vorm en functionaliteit.
Het beste effect kan echter worden bereikt door flatlay-fotografie te combineren met presentatie op modellen. Door deze combinatie krijgt de klant meer informatie, zoals de omvang en de verhouding, wat direct leidt tot meer vertrouwen in de aankoop.
Voor jouw webwinkel kun je kiezen om geleidelijk van goedkopere, flatlay-fotografie naar duurdere modelfotografie over te stappen. De beste keuze zal altijd fotoapparatuur en fotostudio’s zijn. De afweging of de fotografie meer automatisering nodig heeft, zal zich zeker voordoen naarmate de tijd- en geldkosten stijgen.
Met kennis en ervaring in productvoorbereiding, belichting en fotografie zelf, zul je beter in staat zijn om gebruik te maken van moderne fotografische gemakken zoals gestroomlijnde workflows of automatisering in de nabewerking (zoals het snijden van de achtergrond). Succes!