E-commerce, catalogi, reclameborden. Er is een toegenomen vraag naar packshots in alle sectoren van marketing en sales. Productfotografie is voorgoed onderdeel van de digitale markt en blijft nieuwe gebieden veroveren. Als je wilt begrijpen wat packshotfotografie is en welke eisen het stelt aan een fotograaf, ben je op de juiste plek. In deze snelgids bieden we een nuttige introductie in packshotfotografie en enkele praktische tips.
InhoudsopgaveHet hoofddoel van packshotfotografie is om een product zo nauwkeurig mogelijk te presenteren, dat vervolgens verkocht wordt via verschillende marketingkanalen. Dit zijn voornamelijk gedrukte of online advertenties. Een packshot moet het product precies zo laten zien zoals de koper het ook thuis zal ontvangen.
Een goede packshot zou het product er niet beter uit moeten laten zien dan het werkelijk is. Een goed uitgevoerde packshot zou een nauwkeurige presentatie van de kwaliteiten van het product moeten omvatten. Idealiter is een packshot ook aantrekkelijk en moedigt het klanten aan om het te kopen. Afhankelijk van de vereisten kan een goede packshot ook een overzicht van de verpakking, de etikettering en eventuele aanvullende informatie bevatten. Het doel blijft om een aankoop te stimuleren zonder de klant te misleiden.
Als tak van productfotografie is packshotfotografie nauw verbonden met sales en marketing in de e-commerce sector. Verkopers en marketeers zullen naar packshots verwijzen, wanneer het product precies en volledig moet worden getoond, zonder een storende achtergrond.
Veel e-commerce-platforms vereisen dat productfoto’s een witte achtergrond hebben en een juiste verhouding tussen product en het frame. Vaak stellen de makers van catalogi en handleidingen extra eisen aan fotografie. Reserveonderdelen en kleine details van apparaten hebben een scherpe, nauwkeurige foto op een witte achtergrond nodig om een goed contrast te bieden. Grote merken die hun producten op billboards presenteren, kunnen de magie van de witte achtergrond en gelijkmatige belichting van packshots ook enorm waarderen. Daarnaast zijn folders, posters, brochures ook een goed voorbeeld van het inzetten van packshotfotografie. Een product op een witte achtergrond of uitgesneden, kan worden gebruikt in een montage en goed samengaan in combinatie met tekst.
Zeker niet. Het is niet de achtergrond die productfotografie als packshotfotografie definieert. Het gaat om de modus die je kiest om het product te fotograferen:
De antwoorden op deze vragen zullen je helpen de foto als productfotografie te categoriseren of als een stilleven.
In het geval van packshotfotografie draait het om een paar kenmerken bij het fotograferen en bepaalde eisen die gesteld worden aan de apparatuur, licht en camera-instellingen.
Packshots die zijn voorbereid voor webshops zullen meestal een witte achtergrond nodig hebben en een niet te hoge resolutie. Een te hoge resolutie kan onregelmatigheden en tekortkomingen van het product blootleggen die een verkoper liever niet benadrukt.
Een wazige achtergrond hoort ook niet bij packshotfotografie. Dit is vaak een artistieke invalshoek en hoort eerder bij stillevenfotografie. Ook shots met gedeelten die onscherp zijn en de kenmerken van het product maskeren, moeten worden vermeden.
Als je de bovenstaande eisen voor goede packshotfotografie kent, kun je de uitvoering van de packshots plannen. Allereerst ga je aan de slag met de camera en de instellingen.
De beslissing of je een klassieke DSLR of een spiegelloze camera kiest (die steeds populairder wordt), is alleen belangrijk voor de grootte en kwaliteit van de sensor. Dit zal de resolutie en het detailniveau van de foto beïnvloeden.
Sensorgrootte
De meestgebruikte camerasensor maten zijn full-frame en APS-C. Full-frame meet traditioneel 35 mm breed, terwijl de APS-C kleiner is met een breedte van 24 mm. Wat belangrijk is voor packshotfotografie is dat de APS-C een hogere scherptediepte toestaat. Dit betekent de scherpte van het hele product in het frame (uitgaande van dezelfde instellingen als het diafragma).
Een full-frame camera is geschikt voor situaties waarin een hoger detailniveau (resolutie) nodig is. Dit zal gaan om producten met veel kleine kenmerken of een complexe structuur zoals sieraden en kleine gadgets. De volledige scherptediepte kan dan worden gegarandeerd met een post-productietechniek die focusstapeling wordt genoemd. Een serie foto’s met verschillende scherptebereiken wordt samengesteld om één scherp beeld te vormen. Wil je de nabewerking van deze focusstapeling vermijden dan bestaan er hardwareoplossingen voor packshotfotografie. Zo ook bij de geautomatiseerde fotostudio’s van Orbitvu, waar deze techniek automatisch wordt geïmplementeerd.
Type lens
Na de sensor komt de keuze van de lens. Er zijn verschillende typen, maar voor packshotfotografie is vooral de macrolens handig. Het biedt vaak de beste vergrotingsverhouding (zoek ten minste 1:1), die direct overeenkomt met detailweergave in de uiteindelijke foto.
Belichting in packshot-fotografie
De belichting in packshotfotografie draait om het zo waarheidsgetrouw mogelijk presenteren van het product. Vorm, structuur en kleur moeten net als in de werkelijkheid worden weergegeven, zodat de klant nauwkeurige informatie ontvangt voordat een aankoopbeslissing wordt genomen.
De vereisten voor belichting in packshotfotografie zijn in 4 hoofdpunten op te sommen:
Alle nabewerking van een packshot bestaat uit vier fasen. Eerst snijd je het product van de achtergrond af. Ten tweede kies je een gewenste uniforme achtergrond, meestal wit. Daarna retoucheer je het oppervlak van het gefotografeerde item. Ten slotte corrigeer je het kleurenpalet van de foto door verzadiging, vibratie en contrast te manipuleren. Het is belangrijk om de effecten in de nabewerking niet te overdrijven, omdat dit de klant kan misleiden wat betreft kleur of textuur en kan zorgen voor retouren.
Met geautomatiseerde oplossingen op de markt kunnen sommige stappen van de nabewerking worden geëlimineerd of gedeeltelijk geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch uitsnijden van het product of het eenvoudig aanpassen van contrast en scherpte. Dit gebeurt allemaal binnen enkele seconden dankzij geavanceerde algoritmen en maskertechnologie voor het snijden van het product en een gebruiksvriendelijke, toegankelijke gebruikersinterface voor andere aspecten van de postproductie.
Zelfs met hoge Photoshop-vaardigheden is niemand in staat om de snelheid van geautomatiseerde achtergrondverwijdering te evenaren. Automatisering wordt belangrijker naarmate het bedrijf groeit en de vraag naar productfotografie stijgt. Duizenden producten die in de nabewerking met minuten worden vermenigvuldigd, zorgen voor een aanzienlijke kostenbesparing. Bovendien zorgen de instelbare templates voor een herhaalbaarheid van foto’s met de juiste belichting en instellingen, waardoor productfotografie het juiste level van betrouwbaarheid en overtuigingskracht behouden.
Onder de technologische oplossingen voor packshotfotografie vind je tal van studio apparatuur, variërend van speciale lichten tot speciale fotografietafels met achtergronden. De markt biedt ook geautomatiseerde oplossingen in de vorm van software-gemanipuleerde studio-cabines voor verschillende productgroottes. Wil je meubels fotograferen of toch sieraden? Met op maat gemaakte geautomatiseerde fotostudio’s is er altijd een oplossing die past bij je product.
Wat zijn de voordelen van geautomatiseerde studio’s?
Automatisering van packshotfotografie is beschikbaar geworden met de introductie van studio’s die software ondersteunen. Dit zijn geavanceerde technologieën die het fotoshoot-proces stroomlijnen met behulp van templates, stapsgewijze automatiseringen, en zelfs zo ver gaan als het mogelijk maken van de directe publicatie naar verschillende e-commerce websites.
Een groot voordeel van packshot automatisering is de mogelijkheid om het product binnen enkele seconden van de achtergrond uit te snijden. Intelligente maskeringstechnieken, zoals die van Orbitvu, bieden een eenvoudige, controleerbare methode voor een witte achtergrond, waarvoor geen hoge fotografische of post-productie vaardigheden vereist zijn. Hiermee bespaar je op de kosten, waarbij de uitgaven voor outsourcing en personeel tot een minimum worden beperkt. Foto’s worden keer op keer in hoge kwaliteit gemaakt in een aanzienlijke korte tijd.
Met de kennis uit deze blog is packshotshotfotografie voor iedereen binnen handbereik.Het product zo waarheidsgetrouw mogelijk tonen, met zo min mogelijk kunstzinnige toevoegingen, en het kiezen van een uniforme achtergrond zijn het doel van een packshot-fotograaf. Afhankelijk van het budget en het zakelijke doel, zullen fotografen keuzes maken in verband met camera-apparatuur en technologische oplossingen voor packshotfotografie zoals geautomatiseerde fotostudio’s. De basistips uit dit artikel kunnen dienen als een springplank voor packshotfotografie of als uitgangspunt voor het nemen van toekomstige beslissingen.