Gedetailleerde productafbeeldingen om artikelen compleet en perfect te presenteren
Aan het woord is Michiel Snoek, oprichter van HemdVoorHem.nl. Hij opende de webshop in 2010 toen hij merkte hoe lastig het was een zakelijk overhemd met extra lange mouw te vinden. Nederlandse online aanbieders leken er niet te zijn dus besloot hij zelf een webwinkel op te zetten. Hoewel het assortiment en de doelgroep sindsdien zijn verbreed, ligt de focus van de onderneming nog steeds op overhemden en mannen. What’s in a name. Met een Nederlandse online jaaromzet van bijna 17 miljoen euro prijkt HemdVoorHem.nl in de laatste Twinkle100 op plek 208.
Zes pasvormen en twintig maten
Van retouren heeft HemdVoorHem.nl niet veel last. ‘Onze klanten bestellen geen overhemd bij ons om het weer terug te sturen; het moet gewoon direct goed zitten. Kleding kun je technisch benaderen. In de overhemden heb je zes pasvormen en twintig verschillende maten. Die kun je, zowel in tekst als productafbeelding, heel goed presenteren. Hoe beter je dat doet, hoe bewuster klanten beslissen over hun aankoop, hoe minder retouren.’
Waarheidsgetrouwe informatie
‘Alles is erop gericht de nog steeds groeiende collectie zo accuraat mogelijk te presenteren’, zegt Astrid van Wordragen, eindverantwoordelijk voor alle content op HemdVoorHem.nl. ‘Naast de beschrijvingen en de productfilters zijn ook de foto’s heel belangrijk. Klanten moeten de overhemden goed met elkaar kunnen vergelijken en alle details kunnen zien, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Als fotograaf kun je de neiging hebben om speldjes te gebruiken en een hemd strak over een pop te trekken. Dan krijg je wel een mooi plaatje, maar schep je geen realistisch beeld.’ Waarheidsgetrouwe presentatie, daar zijn klanten mee geholpen. En HemdVoorHem.nl uiteindelijk ook. Van Wordragen: ‘Klanten moeten alleen op basis van de plaatjes al een gefundeerde aankoopbeslissing kunnen nemen.’
Pas-tooltjes
Oprichter Snoek heeft naar eigen zeggen vanaf de start van het bedrijf zo’n beetje alle tools gebruikt die de online klanten maatadvies geven en pretenderen zo retouren te voorkomen: ‘Mijn ervaring leert dat shoppers vaak toch niet het juiste antwoord krijgen. Als ondernemer betaal je maandelijks voor die tools en moet je ook nog zelf je maattabellen inleveren. Ik kan me voorstellen dat die oplossingen dankzij AI de komende tijd wel beter worden. Gelukkig is ons retourpercentage nu al erg laag. Voor maatadvies kunnen klanten bovendien altijd laagdrempelig contact opnemen met onze klantenservice.’
Productfotografie door stylisten die weten wat klanten willen en moeten kunnen zien
Productfotografie is vanaf het begin belangrijk geweest voor HemdVoorHem.nl. ‘Door zelf onze content te creëren, geven we onze webshop een onmiskenbaar eigen stijl, persoonlijkheid en flair mee’, zegt Van Wordragen. ‘Het is alsof we de shop een stem geven. Als de foto’s er dan ook nog voor zorgen dat de klant precies krijgt wat hij zocht, creëer je dankzij de juiste content een wow-moment bij klanten. Niets geeft ons meer voldoening.’ Snoek voegt toe: ‘Eerst schakelden we externe fotografen in om nieuwe collecties in beeld te brengen. Later zijn we gaan zoeken naar oplossingen waar we zelf mee uit de voeten zouden kunnen. Daarmee werd productfotografie niet alleen nog eigener en uniformer, maar ook schaalbaarder en goedkoper, al komt er natuurlijk wel een initiële investering in apparatuur bij kijken.’
Alles-in-één fotostudio
Sinds begin 2021 maakt HemdVoorHem.nl gebruik van de Alphastudio XXL Pro van Orbitvu, die de items van HemdVoorHem.nl direct vrijstaand fotografeert: tweedimensionaal, in 360 graden- of 3D. De alles-in-één fotostudio beschikt over unieke automatische achtergrondverwijdering. Nabewerking is dus overbodig. De software, die zowel de studio als de camera aanstuurt, werkt probleemloos op Windows en Mac. Van Wordragen: ‘Deze studio biedt onze stylisten – ik noem ze ook wel onze kledingkunstenaars – de mogelijkheid om items perfect in beeld te brengen. Elk stiksel, elke kleurnuance en structuur moet goed zichtbaar zijn. Zo voorkomen we dat de klant voor verrassingen komt te staan, bijvoorbeeld door een onopgemerkt logo op de achterkant of een rits aan de zijkant. Met hun specifieke oog voor detail kijken stylisten anders naar producten dan fotografen.’ Die laatsten zijn voor goede productfoto’s anno 2023 niet meer nodig, volgens de contentverantwoordelijke. ‘Iedereen met gevoel voor stijl kan met deze simpel te bedienen apparatuur goede productpresentaties maken.’
Magie in eigen studio
Volgens Snoek maakt het met de Alphastudio niet meer uit hoeveel foto’s HemdVoorHem.nl van een product schiet. Eerder betaalde het bedrijf fotografen per afbeelding. ‘Waar euro’s voorheen een beperking vormden, is dat nu hooguit de tijd’, schetst hij. ‘Onze stylisten hebben nog altijd maar twee handen.’ De Alphastudio XXL Pro biedt ook de mogelijkheid om eenvoudig productvideo’s aan de webshop toe te voegen. Tot nu toe heeft Snoek daar geen gebruik van gemaakt. ‘Als ondernemer moet je nu eenmaal keuzes maken. Ook als we tevreden zijn blijven we niet stilstaan: het kan altijd beter. Ik ben heel blij met wat de apparatuur van Orbitvu ons allemaal uit handen neemt. In onze eigen studio kunnen we magische foto’s maken. Of we nu gebruik maken van ghost dummies of van modellen van vlees en bloed.’
Meer conversie, klanttevredenheid en omzet – minder kosten
Snoek noemt de impact van de apparatuur en software van Orbitvu op de bottom line bij HemdVoorHem.nl ronduit indrukwekkend. ‘Dat we minder tijd en middelen besteden aan fotografie en nabewerking betekent dat we efficiënter werken, wat resulteert in kostenbesparingen. Daarnaast verhogen de kwaliteit en consistentie van de beelden onze conversie, klanttevredenheid en omzet. Als CEO is het geweldig om te zien hoe een investering in technologie direct positieve resultaten oplevert voor het bedrijf, zowel in financiële performance als branding.’
Gamechanger
Van Wordragen ten slotte: ‘Orbitvu heeft onze workflow enorm versneld; de machine stelt ons in staat om meer tijd te besteden aan het perfectioneren van andere aspecten van onze presentatie. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat we ooit zonder hebben gewerkt. Het is een gamechanger geweest.’